HKK Lektion 4 – 7
Pedagogisk planering
TEMA: Mat, måltider och hälsa
Oktober – december 2014
I Lgr 11 står följande:
Hem – och konsumentkunskap för årskurs 6
Syfte: ”Våra vanor i hemmet påverkar såväl individen och
familjens välbefinnande som samhället och naturen. Kunskaper i ämnet ger
människor viktiga verktyg för att skapa en fungerande vardag och kunna göra
medvetna val som konsumenter med hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö”.
Centralt innehåll: Olika verktyg som stöd för planering av
varierande och balanserade måltider samt hur måltider kan fördelas över en dag.
Utförande:
Diskussion i
helklass: Vad är bra kost? Spelar det roll vad vi äter? Varför?
Läsa och lyssna
om matcirkeln och tallriksmodellen.
Film ”Hoppsan Kerstin”
- om vikten av bra mellanmål och träning.
Film: "Hoppsan Kerstin" - om vikten av bra frukost och sömn.
Film: "Hoppsan Kerstin" - om vikten av bra frukost och sömn.
Planera och prova på
att laga en god och näringsrik frukost.
Tillaga en
näringsrik lunch.
Tillaga ett
nyttigt mellanmål.
Utvärdera och betygsätta eget arbete efterhand t.ex. en lunch som man tillagat enskilt eller tillsammans med en kompis.
Utvärdera och betygsätta eget arbete efterhand t.ex. en lunch som man tillagat enskilt eller tillsammans med en kompis.
Skriftligt prov
om matcirkeln, tallriksmodellen och vikten av bra kost.
Vikten av att som konsument ta hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö
(begreppet H E M inom ämnet HKK) går som en röd tråd genom alla
undervisningstillfällen under hela läsåret.
Kunskapskrav:
E Eleven kan föra
enkla resonemang om varierande och balanserande måltider.
C Eleven kan föra
utvecklande resonemang om varierande och balanserade måltider.
A Eleven kan föra
välutvecklande resonemang om varierande och balanserade måltider.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar